Turkiet, Alanya – September 2019

Jag bloggade en del från Turkietresan och inlägg från bloggen kan läsas här nedan.

[toggle type=”gray” title=”Resan till Alanya” active=””]

Måndagen den 23 september var det dags.
Vi gick upp i tid, packade det sista och gjorde oss klara och sen tog vi bussen in till stan och sen tåget vidare till Arlanda, med ett stopp i Gävle på vägen.

Vi bytte flyg i Istanbul och hela resan gick smidigt.
När vi väl kom fram till Antalya mitt i natten hade vi en del trubbel med att hitta rätt transferbuss, när vi hade frågat oss fram bland stressade chaufförer så hittade vi äntligen rätt men vi blev sittandes i en stillastående buss i över en timme eftersom vi väntade på försenade passagerare. Nästa gång kanske det är värt att boka egen taxi till hotellet?

Det tog nästan tre timmar att komma fram till vårt hotell i Alanya och klockan var nästan fyra när vi äntligen fick vårt tillfälliga rum över natten.
Fyra timar senare åt vi frukost i solskenet och sen bytte vi till vårt rätta rum.

[toggle type=”gray” title=”Vårt hotell – Hotell Eftalia Downtown” active=””]

Bo i närheten av centrum vid Östra stranden!
Eftalia Downtown ligger nära centrala Alanya vid Östra stranden. Det är ett perfekt val för dig som vill bo mitt i stan med gångavstånd till Alanyas uteliv och shoppingmöjligheter. Hotellet ligger på en liten gata mellan huvudgatan och Östra stranden, vilket ger dig fantastiska möjligheter att kombinera semestern med strandliv och shopping. Allt finns i närheten, vare sig du önskar köpa kläder och skor, besöka restauranger eller kolla in utelivet vid hamnen – Alanyas centrum för nattliv endast 1 km från hotellet.

Efter en natt i ett tillfälligt rum flyttade vi in här för de resterande 9 dagarna. Ett helt ok rum som hade det vi behövde.

[toggle type=”gray” title=”Dag 2” active=””]

Efter 4 timmars sömn vaknade vi och efter frukosten tog vi oss ner till stranden där vi hyrde solstol hela dagen.
Vattnet var helt underbart varmt och skönt och vi hängde på stranden hela dagen och åt lunch på standrestaurangen.

[toggle type=”gray” title=”Dag 3” active=””]

Muläen förmiddag så vi bestämde oss för att strosa runt på stan, det var ändå 29 grader varmt. Jag kunde ätt ha sålt Paulina iallafall 2 gånger, turkarna var som galna i henne!
Vi shoppade lite smått och gott, bokade en piratbåtsutflykt, lunchade på stan och gosade med katterna.
På eftermiddagen kom ett ordentligt skyfall och det åskade rejält, mysigt!

[toggle type=”gray” title=”Dag 4” active=””]

Dagen spenderades på stranden och på kvällen gick vi till Green River och blev lite småfulla.

[toggle type=”gray” title=”Dag 5” active=””]

Hängde på stranden och umgicks en stund med en säljare av tatueringar, Mehmet. Det slutade ju givetvis med att vi bokade in en varsin tatuering.

[toggle type=”gray” title=”Dag 6” active=””]

Åkte på vår efterlängtade båttur och hade en superdag i strålande sol. Paulina höjdhoppade från en klippa ner i havet, vi smörjde in oss med lera och hälsade på ett gäng fladdermöss i en grotta.
När vi kom hem köpte vi cider i närbutiken men de gick inte att dricka, omöjliga att få ner! Så vi gick till Green River istället och senare på kvällen hade jag date med Mehmet 😉

[toggle type=”gray” title=”Dag 7” active=””]

Hängde på stranden även hela denna dag och simmade bredvid en haj!
31 grader varmt och nu började vi bli lite brända.

[toggle type=”gray” title=”Dag 8” active=””]

Hängde på strande, solade och badade hela dagen.