Dubai 2017Saija

Dubai, Ras Al Khaimah - Maj 2017 "Hotel Rixos Bab al Bahr "

Nja, jag kan inte påstå att jag tycker att bemötandet i Sardinien var speciellt bra. Jag kan nog lätt räkna på en hand de få gånger vi kände att vi blev bemötta trevligt och med serviceanda. Vår säljare på Eurocar där vi hyrde bilen var toppen (förutom att vi fick betala det dubbla, haha, men med pengar löser sig det mesta) och personalen på fiket i Cala Ganone var mysiga och trevliga.
I övrigt blev vi ganska nonchalerade vart vi än var, och inte hjälpte det att ge dricks heller! 🙄

Jag vet inte om det kan ha att göra med att de känner sig obekväma för att de inte kan kommunicera med oss. I en supermarket i en liten by vi besökte sprang personalen och gömde sig när vi kom och ingen kom fram och hälsade eller ens satte sig i kassan.

Jag har iallafall aldrig varit i ett land där de är så dåliga på engelska. De varken förstår eller kan prata.
Givetvis finns det väl undantag men vi träffade bara en person under hela veckan som kunde prata och förstå litegrann.
Inte ens ungdomarna på McDonalds förstod ett ord av vad vi sa, trots att vi försökte prata tydligt med korta meningar.

Men å andra sidan såg vi också en film, Sagan om ringen, dubbad på italienska, haha, tänk er Gollum prata italienska!! 😂😂
Såå, de kanske inte lär sig engelska i skolan och inte heller naturligt genom bland annat film?

Det här är spännande vart man än åker tycker jag.
I Sardinien var det över lag fina vägar och bra skyltat och det kändes väldigt modernt. I de mindre byarna och högt uppe i bergen var vägarna mindre bra, smala och krokiga, men det har ju sin charm och då får man istället ta det lugnt och försiktigt.

De vanligaste hastighetsbegränsningarna var 30, 50 och 100 (på motorväg). Ingen körde i 30!
Vi var försiktiga och höll hastigheten (iallafall de första 2 dagarna, haha) och vi blev omkörda av en moped på 3 hjul. Jag kan absolut ta att lokalinvånarna kör snabbt, de känner till vägarna och säkert varje liten kurva, men det jobbiga var inte att bli omkörd, det var att de låg en halvmeter bakom vår bil tills det gick att köra om. Ofta gjorde de dessutom helt vansinniga omkörningar för att sedan ta nästa avfart till höger. Snacka om onödigt!
När vi fick ett helt led med bilar bakom oss svängde vi ofta in till sidan där det var möjligt, bara för att släppa förbi dem.

Vi såg ingen olycka men däremot så satt det minnesstenar överallt runt om på Sardinien. Det såg ut som gravstenar med ett namn och datum och ofta även en bild på personen som förolyckats. Det brukade vara fullt med blommor vid stenen så man såg platserna lätt när man åkte omkring.

Det är många som cyklar på Sardinien, både friluftsmänniskor med stor packning på cykeln men även hela gäng som tränade som lag.

Det bästa tipset om ni ska köra runt på Sardinien är att använda GPS. Vi använde oss av Google maps vilket fungerade toppenbra.
Ett annat tips är att märka ut vart ni varit eller kanske till och med hela sträckan, tyvärr något vi missade att göra vilket är synd så här i efterhand. Vi minns ju inte vart vi kört och hade vi kunnat se det i efterhand hade det varit jättekul!
Jag vet inte om man kan göra det i Google maps men till nästa resa ska jag absolut ta reda på det. Annars kan man ju alltid ta en print screen på skärmen vid varje stopp.

Woooow! Det är för naturen man åker till Sardinien, helt klart!
Här finns allt. Berg, dalar, sjö, hav, färger, växter, träd… En härlig mix av allt!
Det sardiska landskapet är till stora delar kargt och bergigt, för att plötsligt ge plats åt olivlundar och andra odlingar i dalgångar och på slänter. Den orörda naturen är bitvis rena vildmarken, frodiga skogar med kastanj och korkek.

Sardinien är det självklara valet för den som söker vackra “egna” stränder och kristallklart vatten att njuta av i lugn och ro. De flesta stränderna är naturstränder, och de sardiska kusterna är ständigt omväxlande. Höga klippor viker plötsligt undan för breda sandstränder.

Nu åkte ju vi i början på maj och det var ingen trevlig badtemperatur direkt. Det var runt 15-17 grader skulle jag tippa, men är man vid Medelhavet så är man och vi doppade oss några gånger iallafall. Längs hela norra kusten finns fantastiska stränder.
Har du bil? Använd dig av Google maps och leta upp stränder genom att förstora kartan, välj och få en färdbeskrivning. Det sättet tog oss till helt fantastiska stränder vi aldrig hade hittat annars!

Jag älskar ju djurliv och hade hoppats på att få se många olika sorters djur men här blev jag lite besviken. Jag hade läst att det kryllade av får på Sardinien men vi fick verkligen leta för att hitta några och de vi såg var på håll.
Det sägs även att det finns mycket ödlor på Sardinien men jag hittade bara två stycken. I och för sig letade vi väl inte speciellt mycket heller.
Däremot var det skönt för det var inga jobbiga insekter överallt. Knappt några mygg, getingar, myror eller andra små jobbiga kryp.

Maten var en riktig besvikelse!
Dels var det inte mycket som var öppet i början på maj och dels så var maten tråkig och smaklös. Vi halvt levde på kaffe med panini för det visste vi var gott. Pizzorna var oljiga och smaklösa och jag föredrar en svensk pizza alla dagar i veckan!
Inte heller pastan var god och de sista tre dagarna gav vi upp och åt middag på McDonalds, haha!

Det är inte billigt i Sardinien. Det mesta kostar ungefär lika som här hemma i Sverige.

De första dagarna beklagade vi oss lite över vädret då det var mulet och vi hamnade på ett berg där det var 4 grader varmt, regnade, haglade och blåste 18 meter i sekunden. Men efter dag 2 vände det och vi hade mellan 23-27 grader varmt och mer eller mindre konstant solsken resten av veckan. Vädret hemma hade visst varit +8 grader och ösregn hela vår bortavaro.

När Anders och jag gick runt i shorts och klänning så hade Sardellerna på sig jeans, tjocktröjor och jackor eller dunvästar!

Absolut! Har du möjlighet – Åk! Bara se på mina bilder så förstår du varför…
Resorna är inte så dyra och det går snabbt att flyga. Om du vill ha ut mesta möjliga av resan så tycker jag absolut att du ska hyra bil.

Jag reser gärna till olika platser men visst skulle jag kunna tänka mig att återvända till Sardinien. Jag skulle absolut hyra bil igen och om jag inte skulle välja att bo i Cala Ganone så skulle jag åtminstone åka dit igen och gärna hyra en båt över en dag eller två.
Jag skulle nog isåfall välja att åka en eller två veckor senare, kanske tre, just för att få upp vattentemperaturen lite.
Ett alternativ vore att bara köpa flygstolar och bila omkring och sova på olika hotell och vandrarhem under tiden. Som sagt, i Sardinien vill man se sig omkring!

Missa inte!
Serpentingvägen och utsikten på väg till vår favoritby Cala Ganone!

Tips – Resedagbok
Jag skrev ju en slags “resedagbok” under resans alla dagar (bra att ha stödord till bloggen för man glömmer vad man gjort, vart och när, tro mig!).
I slutet på varje dag skrev jag ner vad vi gjort under dagen, vädret, maten och annat som kan vara kul att minnas. Jag använder anteckningarna när jag kommer hem och ska blogga men även för dig utan blogg kan det vara kul att ha anteckningar kvar. Köp en liten fin anteckningsbok och skriv i?

Tips nr 2 – Film & selfies
Jag är duktig på att fotografera och dokumentera men något jag lätt glömmer bort är att filma. Bilder är “platta” och utan liv medan en kort filmsnutt säger så mycket mer!
Filma korta sekvenser och sätt ihop när du kommer hem, det finns många helt ok filmredigerare gratis.

Och ta selfies!
Jag är ganska duktig på att leka med selfies här hemma, fota mig med fåniga filter osv, men utomlands är jag urkass på det. Ta inte bara ett fint landskapsfoto, var med själv och visa att du faktiskt varit där!
Det ska jag tänka på själv nästa resa.

Har ni några funderingar över Sardinien? Kommentera gärna så svarar jag givetvis om jag kan 🙂

Bloggat från Dubai

Resan bokad!

Jag skulle ha publicerat det här inlägget för längesen men det kom annat i vägen… Men nu är det klart, resan är bokad och handpenningen betald och den 16 maj lyfter vi och åker till DUBAI, Paulina och jag! ❤ Vi blir borta i 10 dagar och vi ska inte göra annat än att NJUTA! Sola,…

Dubai – Flygresan

Tisdag den 16 maj var det dags! Paulina och jag gick upp i bra tid på morgonen, packade det sista och gjorde oss klara innan vi tog bussen in till stan. Gick bort till resecentrum och fick vänta en stund på tåget till Arlanda. Kom till Arlanda ca 2 timmar innan flyget skulle gå så…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Rummet

Wow, vilket rum! Lagom stort och mysigt. Vi delade på en (ganska hård) dubbelsäng och i övrigt bestod rummet av ett “skrivbord” (vårt sminkbord), en fåtölj med bord och garderob. Badrummet var rymligt och riktigt fräscht. Ställde ac:n på 19 grader och drog för mörkläggningsgardinerna på nätterna så vi sov riktigt bra både jag och…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Hotellområdet

Vilket underbart hotell- och poolområde! Allt satt ihop på ett bra sätt och även om området kändes väldigt stort så lärde man sig snabbt att hitta. Det fanns 3 huvudbyggnader varav reception mm fanns i den mittersta. Här går gångvägen ner till havet, det tog inte ens 4-5 minuter att gå dit från poolområdet. En…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Stranden

Stranden var jättefin men vi tillbringade inte så mycket tid här, tyvärr. Och det var faktiskt för att det var för VARMT att bada i havet, det svalkade inte det minsta! Helt sjukt, jag har aldrig varit med om att bada i 33 grader! Dessutom brände vi oss efter 4-5 dagar och eftersom havet var…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Poolhäng

Här tillbringade vi nästan hela våra dagar, vid den stora poolen. Vi gick hit direkt efter frukosten vid 9-tiden och klockan 12 serverades det en lättare lunch. Sen låg vi här på våra solstolar resten av dagen… När vi inte låg och plaskade i poolen, vilket vi oftast gjorde. Poolområdet var jättefräscht. Vi fick handduksbrickor…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Sea & See

Ett av våra favoritställen, Sea & See. Här satt vi hela kvällarna, spanade på söta servitörer, drack drinkar och kikade på strandscenen där det varje kväll var jippon och uppträdanden mm.

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Poolbilder

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Shopping mm

Hotellet, Rixos Bab al Bahr, ligger ju lite avsides till så här finns det inga sk shoppingstråk eller liknande som i många andra semesterstäder. En dag tog vi taxi till Al Hamra Mall men där fanns ärligt talat inte så mycket att se. Däremot hade de lite småbutiker på hotellområdet, mest krimskrams och souvenirer, badleksaker,…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Underhållning

På kvällarna satt vi oftast vid Sea & See och kikade på underhållningen på strandscenen. Här varvades det mellan karaoke, disco mm. Disco med ballonger. Paulina med James och hans kollega från entertainmentgruppen, uppklädda för “Retronight” <3 Det fanns även an annan scen inne på området där de hade “lite finare” uppträdanden.

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Kvällsmys

Sååå himla vackert!! ❤

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Infinity pool

Infinitypoolen med den vackra utsikten. Här var vi endast en gång, det var alldeles för lugnt för vår smak 😜 Men det är ett perfekt poolområde för den som söker lugn och ro eftersom det är barnfritt här.

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Hotellet

Woow vilket hotell! 😍 När man kommer in i lobbyn/receptionen möts man först och främst av… KYLA. Haha tack och lov för AC! Det doftade supergott och det var kliniskt rent. De hade en egen blomsterdekoratör på hotellet och den här fina skapelsen byttes ut med någon dags mellanrum. Man kunde spegla sig i golven! Ännu…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Seven Heights

Här åt vi 90% av våra måltider. Frukost, lunch ibland och alla middagar utom en. Seven Heights is the perfect place to enjoy a wide selection from the world cuisine in an international restaurant including live cooking stations and a BBQ. The restaurant serving an endless variety of hot, cold and child-friendly dishes complemented by…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Aja Restaurant

Här bokade Paulina och jag bord den sista kvällen. God mat och jättefint men… alltså, det här är så INTE VI! Vi kände oss fruktansvärt obekväma. Vi hade vant oss vid att bli kallade “mam” och “miss” och till och med “madam” men när kyparna drar ut stolen åt en, vecklar ut servetten och lägger…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Aisha

Ett annat favoritställe på området var Aisha. Här var det mysigt att slå sig ner och dricka latte och ta en cigg, eller dricka något kallt. Varje eftermiddag serverades det “bakverk” av olika slag och här blev man uppassad som en prinsessa. Under the crystal chandeliers of the magnificent and sophisticated lobby lounge, Aisha is…

Dubai – Al Hamra Mall

Det fanns gratis shuttlebussar från hotellet till närmaste gallerian, Al Hamra Mall, men när vi ville åka var bussen fullbokad så vi tog en taxi. Det kostade oss 100:- tur och retur. Gallerian var inte så galet stor och det var inte alls mycket folk där. Det var väl inte någon direkt wow-upplevelse men Paulina var…

Dubai – Rixos Bab al Bahr – Cigar Bar

Här hamnade vi också några gånger fast endast på uteserveringen där man hade utsikt över poolområdet och havet. Even if world-famous cigars are not your thing, you may enjoy the mellow liqueurs and chilled drinks in addition to a wide choice of premium tea and coffee blends at this chic bar and sports lounge.

Dubai – By Car

Vi bokade bil med privatchaufför i 10 timmar en dag, för att kunna åka runt lite och utforska Dubai. Resan startade med en bilresa på nästan 1 1/2 timme för att komma ända bort till “The palm” och jag fotade lite från bilden på vägen. Det byggs verkligen ÖVERALLT i Dubai! IKEA!!! Chauffören bara skrattade…

Dubai – Kameler

När vi bokade vår endagstripp till Dubai så frågade chauffören oss vad vi ville se och Paulina och jag skrek i kör – Kameler!! Haha 😅 – Såklart att ni ska få se en kamel, sa chauffören, och stannade bara ett par kilometer från hotellet. Han tog ut ett kexpaket ur handskfacket och släppte ut…

Dubai – Burj Al Arab

Det här var första stoppet på vår dagstripp till Dubai. Burj al Arab, det segelformade, världsberömda och extremt lyxiga hotellet med sju stjärnor! Burj al Arab är spektakulärt och vackert. Hotellet är 321 meter högt och format som ett segel, de klassiska fartyg som används i vattnen runt Arabiska halvön. Burj al Arab har, tack…

Dubai – Palm Jebel Ali

Vårt andra stopp på dagsturen – Palmen Den berömda konstgjorda ön som är i form av en palm, Palm Jumeirah. Byggherrarna själva kallar Palm Jumeirah för världens åttonde underverk. Det är väldigt imponerande att man kan bygga en artificiell jättepalm och att folk verkligen kan bo på ön. Denna palm är inte den enda konstgjorda…

Dubai Marina

Här är det trevligt att strosa runt och beundra alla exklusiva lyxyachter. Kommer man på kvällen är känslan häftig med ljusen från skyskraporna runt omkring och dofterna från restaurangerna längs kajen. Det är många som lockas av denna lilla ”promenad” och under helgerna är det mycket svårt att hitta en parkering. Under fredag och lördag…

Dubai – Dubai Mall – Aquarium

Vi var aldrig in på akvariet men det syns ju även från utsidan när man är inne i gallerian och wow, riktigt häftigt! Akvariet med 10 miljoner liter vatten på Dubai Aquarium är ett av de största i världen, med fler än 33 000 av havets djur och den största samlingen av sandtigerhajar i världen. I…

Dubai Mall

I Dubai finns numer inte bara världens högsta byggnad och världens lyxigaste hotell utan även världens största shoppingmall. Här finner man, bland andra, gamla och anrika Les Galeries Lafayette och Bloomingdales. Paris och New York på samma ställe. I Shoppingpalatset har man låtit bygga världens största inomhus guldsouk. De allra mest exklusiva juvelmärkena till de…

Dubai – Burj Khalifa

Från början kallades världens högsta torn för Burj Dubai men vid invigningen (4 januari 2010) fick tornet ett nytt namn, Burj Khalifa, en hyllning till Förenade Arabemiratens president Shejk Khalifa bin Zaid Al-Nahyan. Tornet är 828 meter högt och har c:a 190 våningar. Byggnaden används som hotell, kontor, restaurang och för bostäder. Byggnaden används som…

Dubai – Fountain

En gratis ljus- och vattenföreställning i centrala Dubai lockar många besökare med sin spektakulära koreografi. Dubai Fountain är världens största fontänspel. Fontänen skjuter upp kraftfulla vattenstrålar över 150 meter upp i luften, som ackompanjeras av musik och lyses upp av laserprojektioner och tusentals lampor. Den utformades av samma personer som skapat ett annat världsberömt fontänspel,…

38 roliga fakta om Dubai

1. I Dubai finns det som ni kanske vet väldigt mycket pengar. Så när bilar och klockor blir tråkigt skaffar man sig istället ett lejon, en falk (???) eller en leopard och tränar upp dem för lite show off. Och ja, det är sant! Har du tur eller snarare otur kanske så kan du…